KLINTS MOTORSPORT
Historien
Det hele startede i november 1990 hvor Jan og Jesper Klint købte en Ford Escort 1,6, den var blevet ombygget til racer bil og havde hele 108 hk. Det var lidt vildt syntes Jan på 15 og Jesper på 18 ½ år, en drengedrøm gik i opfyldelse. Det første løb der blev kørt var et klub løb, som blev afholdt af Holstebro Auto Sport.
I 1991 kørte de manøvre prøver i JFM ( Jysk Fynsk Mesterskab ), første løb gik rigtig godt og en førsteplads var i hus. Siden svingede resultaterne noget, men da året var omme blev det til en 4 plads i JFM og en førsteplads i klubmesterskabet.
I perioden fra 1992 og frem til slutningen af 1993 begyndte de at køre lidt specialprøver, dette syntes de var meget udfordrende og resultatmæssig lå de midt i feltet. Det blev også til et par mini rallyer, blandt andet wild west rally og et ved Billund. I slutningen af 1993 solgte de bilen for at spare sammen til noget hurtigere.
I 1994 begyndte de at køre lidt gokart i formel Yamaha, i 95 og 96 kørte de JFM i gokart. Sideløbende med gokarten kørt Jan med i forskellige rallyteams som co-driver, blandt andet med Jan Jakobsen Citroen visa, Jan Mølgård Peugeot 205, Jens Christian Pilgaard og Sadolin rallyteam. Jan opbyggede således en solid erfaring som co-driver, og han fik meget ros fra de forskellige kører fordi han altid var klar og velforberedt. I Juni 1996 var Jesper ude for et voldsomt gokart styrt i Vojens, Jesper og kart fløj 2-3 meter op i luften fordi der blev flettet hjul i første sving efter start. På Haderslev sygehus fandt man ud af at der kun var kraftige forstuvninger og bøjede ribben, så han var meget heldig. Samme år den 27 september gik alle planer i sort, Jan Klint og hans kæreste Lisbeth Christensen mistede livet ved en tragisk færdselsuheld. Her gik alting i stå, og der skulle gå et års tid før Jesper og hans far Sven Erik Klint besluttede at starte lidt igen.
I oktober 97 køber Jesper og hans far deres første bil sammen, en Ford Escort RS 2000 og sæsonen 1998 bliver den første i denne bil, de debutere i Mads Kjær’s Mindeløb hvor de opnår en 3. plads i klassen, og bliver 7 generelt, derudover byder sæsonen på en samlet 5. plads i klassen i det Jysk Fynske Mesterskab.
1999 sæsonen startede med Mads Kjær’s Mindeløb hvor teamet havde håbet på en forbedring fra sidste år, men det bliver det samme 3’er i klassen og 7’er generelt, men da minde løbet fra 99 også talte til region nord, kunne det sammen med en 6. plads i Hobro og en 2. plads i Auning, give en samlet 2. plads i region nord mesterskabet, midt i sæsonen bliver bilen udskiftet stadigvæk en Ford Escort RS 2000 men med flere HK. og en anden undervogn, den nye bil får sin debut i Fårvang rally sprint, det giver en placering som nr. 14 i klassen, i alt giver sæsonen 99 en 7. plads i Jysk Fynsk Mesterskab.
Året 2000 bliver det helt store for team Klint, der køres både JFM og minirally samt 3 rallysprint, i påsken skulle der traditionen tro køres Mads Kjær’s Mindeløb i Lemvig og det gav en 2. plads både i klassen og generelt, med kun 8 sekunder op til vinderne Flemming Nielsen og Henrik Skov som også er fra Lemvig og Omegns Motor Sport. Det blev det første år teamet skulle køre minerally 3 af slagsen, samlet kunne det blive til en 5. plads. Bedre gik det med specialprøverne 8 løb med 7 klasse sejre, og 2 generelle sejre vandt de JFM i specialprøver, samt det uofficielle Danmarksmesterskab, specielt finalen ved Slagelse gik godt, her vandt de med størst margin til nr.2, 11 sekunder, og vandt derfor et rallykursus.
Rally-kurset blev startskuddet til 2001 sæsonen, det foregik på Sjælland hvor der blev undervist i opsætning af bilen samt køreteknik, teori som praktik, ved Mads Kjær’s Mindeløb skulle det hele så afprøves, og det tegner også fint til at starte med, der er godt nok en tæt kamp med Flemming Olesen, Spentrup, men på næstsidste prøve mister Jesper et øjeblik grebet om rattet som derfor snurrer rundt, det betyder at de rammer en kegle og får 5 straf sekunder, og bliver forvist til 2. pladsen i klassen og generelt, bare 3 sekunder fra Flemming, og efterfølgende viste det sig at Jesper havde brækket tommelfingeren da rattet snurrede rundt, dette var meget uheldigt da det næste løb i kalenderen 14 dage efter var det første DM teamet skulle prøve kræfter med, men på trods af at gipsen blev taget af kort tid inden løbets start, og en afkørsel på prøve 8, endte teamet på en 4. plads i klassen, men ellers var det et uheldigt år hvor bilen ikke når at blive klar til minirally i Kjellerup og udgår fra minirallyet i Struer, men også en generel sejr ved rallysprint mors, og en klasse sejr ved JFM i Vejen.
Sidste år 2002 startede som sædvanlig med Mads Kjær’s Mindeløb, som blev besøgt af Race Media og teamet var udvalgt til at køre med onboard kamera i bilen, så folk der har købt videoen kan selv følge med i løbet, hvor Klint Motor Sport på trods af problemer, en afkørsel, en punktering, og en motor der gentagne gange satte ud, endte med en klassesejr, men den længe eftertragtede generel sejr udeblev, en 3. plads kunne det blive til generelt, problemerne herfra fortsatte videre i sæsonen, til specialprøverne i Hobro og Ullerslev var der vrøvl med motoren, ved minirally i Give og Fårvang rally sprint var det gearet der drillede, specialprøverne ved Bramming så det ud til at uheldene var ovre det gav generel sejr, men nej ved Sunds Parket Minirally var det galt igen ved service efter prøve 11 bliver det konstateret at der er gået et baghjulsleje, starteren virkede ikke og der var ikke vand på køleren, disse fejl bliver dog rettet, og holdet sluttede som 3’er i klassen, næste løb specialprøve i Randers giver en 3. plads i klassen, på trods af flere problemer, ved specialprøven i Varde går det igen galt denne gang knækker de 4 støttebolte til højre baghjul, og det ryger af under transport mellem to prøver, holdet udgår, næste løb er Odder Minirally hvor bilen begynder at koge over halvt igennem prøve 3, flere problemer med motoren holdet måtte have vand med og efterfyldte efter hver prøve, og kom i mål som nr.6 i klassen med kun 5 sekunder til nr.3, hjemme kunne det konstateres at det ene stempel havde taget skade og dermed var sæsonen slut, selvom der manglede at blive kørt special prøver i Sønderborg, samlet gav det en 4. plads i mini rally cuppen, og en 5. plads i JFM special prøver.
Nu skriver vi 2003 og bilen blev desværre ikke klar, de har deltaget i 2 løb. Den ene var som åbne vogn på Als, den anden var BCA rallyet i Vejle hvor de fik en 3 plads i klassen og en 26 plads generelt. Dette på trods af en afkørsel hvor bagenden blev helt smadret, så de nu skal i gang med at reparere bilen så de kan blive klar til næste års mindeløb.
Siden 2004 har vi ikke kørt, og lige nu er bilen under igangværende opbygning.
Informationer
Rallykøre
Jesper Klint er en charmerende og humoristisk ung mand på 30 år, han arbejder som sprøjtemand hos Suvo Antirust i Holstebro.
Han købte sin første bil i November 1990, for at køre manøvreprøver.
Co. Driver
Svend Erik Klint er en stilig middelaldrene herre på 51 år, han ernære sig som chauffør hos Suvo Antirust i Holstebro.
Han debuterede som co. driver i starten af 1997.
Bilens data
Ford Escort RS 2000 fra 1976
Topfarten er 170 km/t, 0 – 170 km/t på ca. 480 m.
Drejningsmoment: 192 nm.
Effekt: 180 HK.
Vægt: 1062 kg.
Kg. pr. hk: 5,9
Motor: 1993 ccm2, 4 cylinder, 8 ventiler og med to 48 mm dobbelt karburator.
Gearkasse: 5 trins lige skåret.
Bagtøj: Atlas.
Styretøj: Hurtig tandstang.
Bremser: Pedalbox.
For: 4 stemplet calibre, 264 mm ventileret skiver.
Bag: 2 stemplet calibre, 237 mm ventileret skiver.
Håndbremse: Hydraulisk.
Fælg: 13″ x 8″ og 15″ x 7″
Dæk: Dunlop slick. 235 / 58 – 13 x 11 195 / 50 – 15. Dunlop int. 235 / 58 – 13 x 16.
Resultaterne
Hent oversigten over vores forskellige resulater fra år 1998 til 2004.
Det siger vores kunder